Samen gemeenten leefbaarder maken
Al sinds 1995 maakt Greenwheels gemeenten groot en klein leefbaarder. Autodelers kiezen er bewust voor om de auto vaker te laten staan en per OV of fiets te reizen. Omdat onze auto's door meerdere mensen gebruikt worden, zijn er simpelweg minder auto's nodig. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat er gemiddeld 14 parkeerplekken vrijkomen voor elke Greenwheels-deelauto. Zo is er meer ruimte voor leukere dingen, zoals groen of speelplekken.
Een privéauto staat in Nederland gemiddeld 23 van de 24 uur stil en dat is zonde, want geparkeerde auto's nemen veel plek in. Ruimte die nergens anders voor gebruikt kan worden. Daarom zijn er deelauto's: een auto waarover je beschikt, niet een auto die je bezit. Een auto om het ene moment een dagje weg te gaan met het gezin en de volgende dag een tweedehands bank op te halen. Een auto die je bovendien deelt, zodat hij minder stilstaat.
Nieuws
Zo maken we samen buurten leefbaarder
Met duizenden deelauto’s, van Up! tot de elektrische CITIGOe, én 25 jaar ervaring maken we samen een succes van autodelen. Steeds meer mensen kiezen voor deelauto's van Greenwheels. Dat is goed voor het milieu en geeft een positief effect op de (nieuwe) stadsontwikkeling:
Autobezit -30%
Door ons slimme netwerk van deelauto’s door heel Nederland is er altijd wel een auto in de buurt. 30% van de Greenwheels-gebruikers heeft een eigen auto ingeleverd.*
Eén Greenwheels-auto haalt 14 andere van straat
Eén geplaatste Greenwheels-auto betekent 14 auto’s minder in die buurt; inmiddels 40.600 particuliere auto’s minder op straat. Gemiddeld maken 25 mensen gebruik van een Greenwheels-auto.*
Location-based nu en in de toekomst
94% is tevreden over het typische systeem van Greenwheels, waarbij elk voertuig op een vaste locatie staat, ook wel location-based of station-based carsharing genoemd.*
* Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, adviseurs in mobiliteit, voerde een representatief onderzoek uit onder ongeveer 800 deelautogebruikers. Lees meer informatie over het onderzoek.
Onze kijk op autodeelbeleid
Al meer dan 25 jaar werken we nauw en constructief samen met ruim 185 gemeenten in Nederland om onze gezamenlijke ambitie voor leefbare steden samen vorm te geven. Via de Greenwheels position papers geven we ambtenaren, politieke partijen en overheidsmedewerkers graag onze kennis en ervaring mee om het autodeelbeleid van morgen vorm te geven.
De mogelijkheden: free floating en/of station-based carsharing
Bij Greenwheels en het 'station-based' concept, heb je de zekerheid van de auto op een vaste plek. Bij free floating is dit niet het geval. We zijn van mening dat dit concept een aanvulling is op station-based carsharing, maar dat het zeker geen vervanging is. Onderzoek wijst uit dat free floating duurder, minder betrouwbaar en complexer in gebruik is. Men heeft niet het vertrouwen dat de auto altijd op de vaste locatie te vinden is. Het is dus niet ‘of – of’ maar ‘en-en’.
Nieuwbouw: kans om het direct goed te doen
Bij nieuwbouwwijken speelt vaak de vraag of en hoe en de parkeernorm naar beneden kan. Deelvervoer is daarbij een onderdeel van de oplossing. Het is belangrijk om de (potentiële) bewoners hier bij de start van het project al over te informeren. Hoe sneller bewoners bekend zijn met deelauto's, hoe groter het gebruik en dus de 'parkeerwinst' zal zijn. Ook bij herinrichting van bestaande woongebieden is het slim om te kijken hoe deelauto's ingepast kunnen worden. We denken graag mee.
Meer ruimte, minder auto's?
25 bestuurders delen samen een auto. Sinds ze Greenwheels gebruiken, deden ze 8 auto's weg en schaften 6 auto's niet aan. Dat zijn 14 minder auto's, dat is meer ruimte voor kinderen, groen en andere voorzieningen.
Laat ons weten waar je graag een deelauto wenst. Wij nemen contact op met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken.
Onze mobiliteitsspecialisten kijken graag samen en geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden binnen het beleid. Zo maken we samen een succes van autodelen.
De mobiliteitstransitie is in volle gang en wij denken graag samen verder na hoe lokale gemeenten een bijdrage kunnen leveren via de positieve impact die autodelen heeft op steden en dorpen.