Hoe zit het nu met… de elektrificatie van onze vloot?

 

"Waarom zijn niet al jullie auto’s elektrisch? Jullie heten toch Greenwheels?" Dit is een vraag die we regelmatig krijgen. Logisch, want als grootste deelautoaanbieder van Nederland met bijna 3.000 auto’s is duurzaamheid een belangrijk thema. We zijn al jarenlang bezig met de elektrificatie van onze vloot en boeken stap voor stap vooruitgang. Hoe ver zijn we nu? Kan het sneller? We nemen je graag mee in onze aanpak en ambities.

 

Vooruitgang in elektrisch rijden

Onze eerste ervaring met elektrische deelauto’s dateert uit 2011, maar de technologie, infrastructuur en de Greenwheels-rijders waren toen nog niet klaar voor grootschalige adoptie. In 2019 deden we een nieuwe poging en zagen we dat de maatschappij al veel positiever stond tegenover elektrisch rijden. Inmiddels, in 2025, is 18,3% van onze vloot elektrisch. Dat lijkt misschien bescheiden, maar dit is drie keer zoveel als het landelijke percentage elektrische auto’s (6%). In steden zoals Rotterdam (50%) en Eindhoven (92%) gaan we zelfs nog sneller. De transitie is in volle gang!

 

Een geleidelijk proces

De overstap naar elektrisch rijden gebeurt niet van de ene op de andere dag. Uit onze gebruikerscijfers blijkt dat wanneer er keuze is tussen een benzine- en een elektrische deelauto, de eerste nog vaak de voorkeur krijgt – vooral bij langere ritten of trips naar het buitenland.

“Ik probeer af en toe een elektrische auto, maar bij langere ritten kies ik nog voor benzine.”

We nemen de Greenwheels-rijders actief mee in deze overstap, middels communicatie en natuurlijk het plaatsen van EV’s in de buurt.

 

Verantwoord (over)schakelen

Van de ene op de andere dag een hele elektrische vloot neerzetten is in theorie mogelijk, maar dat is simpelweg niet duurzaam of verantwoord. Het abrupt vervangen van alle benzineauto’s is niet alleen kostbaar, maar ook niet milieuvriendelijk. Auto’s produceren vergt schaarse grondstoffen en het voortijdig afschrijven van functionerende benzineauto’s zou een verspilling zijn. Daarom kiezen we bewust voor een geleidelijke overgang, waarbij we oude auto’s vervangen door elektrische modellen zodra dit een verstandige keuze is.

 

Daarnaast verloopt de aanleg van laadpalen in veel steden minder snel dan gehoopt. Greenwheels-auto’s hebben vaste parkeerplaatsen en bij elektrische auto’s hoort daar een laadpaal bij. Niet elke deelautolocatie is daar op dit moment geschikt voor en het vinden van geschikte plekken kost tijd.

 

Artikel gaat verder onder de foto.

Elke deelauto is een groene keuze

Het goede nieuws? Autodelen draagt hoe dan ook bij aan een duurzamere samenleving. Uit het Landelijk Reizigersonderzoek van begin 2024 blijkt dat in 2023 al 4% van de reizigers gebruik heeft gemaakt van een deelauto. Dit percentage moet omhoog om meer ruimte op straat te creëren en onze CO2-uitstoot te verminderen. Elke Greenwheels-auto, elektrisch of niet, draagt bij aan een groenere toekomst. En elektrische auto’s zijn daarbij inderdaad de ‘groenste’ keuze.

 

Op weg naar een emissievrije vloot

Onze missie blijft: buurten leefbaarder maken. We werken hard aan de ideale mix van deelauto’s, zodat iedereen een slimmer alternatief heeft voor een eigen auto. Het grote voordeel van autodelen? Je kunt het type auto kiezen dat het beste bij je rit past – van een elektrische stadsauto tot een ruim bestelbusje.

We zetten ons elke dag in om het aandeel autodelers te laten stijgen én het aantal elektrische auto’s verder te laten groeien. In steeds meer steden zal ons wagenpark volledig elektrisch zijn. Ons einddoel? Een 100% emissievrije Greenwheels-vloot.

 

Dus, hoe zit het met de elektrificatie van onze deelauto’s? We zijn goed op weg, boeken concrete vooruitgang – en we blijven ‘gas geven’, spreekwoordelijk dan 😉!

 

MEER NIEUWS