Is autodelen goedkoper dan een eigen auto bezitten?
Voor een deel van de Nederlanders is de prijs van autodelen één van de redenen om (nog) niet over te stappen op deelauto’s. Maar in de praktijk blijkt juist dat autodelen voor het gros van de Nederlandse bestuurders een voordeligere keuze is. Waarom denken we dat autodelen duur is? Aan de hand van drie voorbeelden kijken we naar de kosten van een eigen auto vs. een deelauto.
Omdat je bij het gebruik van een deelauto ziet wat de totaalkosten zijn – en vooral óók omdat de kosten per kilometer of uur van een eigen auto onbekend zijn – denken veel mensen dat een deelauto behoorlijk prijzig of zelfs erg duur is. In het vorige artikel ‘Wat kost een eigen auto per maand’ gingen we uitgebreid in op de kosten van eigen autobezit. Vaak zijn dat 'verborgen kosten'. Slechts weinig Nederlanders weten precies hoeveel hun auto hun elke maand kost. Weet jij wat het ritje naar IKEA kost met je eigen auto? Of als je een auto leent van je ouders, een buur of een vriend(in)? En wat een eigen auto kost als ‘ie gewoon voor de deur stilstaat? Nee? Lees dan zeker even het vorige artikel.
Alleen bij gebruik betalen
Als je kiest voor een deelauto, dan hoef je zelf geen wegenbelasting, verzekering, pechhulp, onderhoud, apk, parkeervergunning en brandstof of elektra te betalen. Dat zit allemaal in de prijs inbegrepen. Bij Greenwheels betaal je een vast bedrag voor de tijd dat je de auto gebruikt (uur) en voor de afstand die je rijdt (kilometers).
Het breekpunt van de kosten van een eigen auto ten opzichte van een deelauto ligt op zo’n 10.000 kilometer op jaarbasis, afhankelijk van het type auto. Dat is 834 kilometer per maand, zo’n 200 km per week. Maar wie weet er precies hoeveel kilometer hij per jaar rijdt? Laten we aan de hand van drie fictieve voorbeelden eens kijken wat de kosten van een deelauto versus een eigen auto zijn.
1) Manu (21), Utrecht-centrum
Student en freelance fotograaf Manu zou bij een eigen auto kiezen voor een elektrische stadsauto. Manu heeft zo’n 2 à 3 opdrachten per maand en werkt hoofdzakelijk in de regio Amsterdam-Utrecht (ritjes van zo’n 50-75 km per keer). Daarbij wordt de auto af en toe gebruikt voor wat grote boodschappen en twee keer per jaar voor een weekendje weg met onze stationwagen (totaal: 2.500 km/jr). Dit brengt de volgende kosten met zich mee:
|
Eigen auto |
Greenwheels |
Afschrijving |
€ 1.555 |
|
Brandstof |
€ 200 |
|
Onderhoud, apk |
€ 350 |
|
Parkeervergunning (Utrecht, zone A2) |
€ 341 |
|
Verzekering |
€ 640 |
|
Wegenbelasting |
€ 190 |
|
Uurkosten |
|
€ 325 |
Kilometerkosten |
|
€ 755 |
Totaal p/jr |
€ 3.276 |
€ 1.080 |
Totaal p/mnd |
€ 273 |
€ 90 |
Manu is nog geen € 100 per maand kwijt aan autoritten bij het kiezen voor een deelauto van Greenwheels. Een besparing van € 183 per maand oftewel ruim tweeduizend euro (€ 2.195) per jaar! De werkelijke kosten van zijn freelance klus-ritjes neemt hij ook meteen over op de factuur voor zijn opdrachtgever.
(Tekst gaat verder onder de foto)
2) Kris (34), Maarten (33) en Bobby (3), Heemskerk
Kris (docent) en Maarten (IT) zijn net verhuisd en hebben hun Ford Fiesta weggedaan, omdat er bij hun nieuwe straat een Greenwheels om de hoek staat. Maarten werkt thuis en rijdt twee keer per week naar oma om Bobby weg te brengen en weer op te halen (1.080 km/jr). Ze gaan er zo’n twee keer per maand uitgebreid op uit, naar familie of de dierentuin (2.100 km/jr). Kris fietst vrijwel altijd naar het werk, maar ongeveer eens per maand – als het écht hard regent – wordt de Greenwheels daarvoor ingezet (325 km/jr). Elk halfjaar gaat het stel samen een weekendje weg (550 km/jr). De kosten van hun eigen auto kwamen op:
|
Eigen auto |
Greenwheels |
Afschrijving |
€ 1.437 |
|
Brandstof |
€ 487 |
|
Onderhoud, apk |
€ 320 |
|
Verzekering |
€ 750 |
|
Wegenbelasting |
€ 618 |
|
Uurkosten |
|
€ 527 |
Kilometerkosten |
|
€ 1.225 |
Totaal p/jr |
€ 3.612 |
€ 1.752 |
Totaal p/mnd |
€ 301 |
€ 146 |
Voor Kris en Maarten is het gebruik van Greenwheels 48% goedkoper dan wanneer ze voor een eigen auto kiezen (tarief Vaak). Ze besparen daarmee € 1.860 per jaar. Het verkopen van hun Ford Fiesta uit 2014 bracht ook nog zo’n € 8.000 op. Een bedrag wat ze hebben gestopt in het isoleren van hun nieuwe huis, waardoor ze maandelijks ook besparen op hun gasrekening.
3) Ginette (68) en Hans (71), Oss
Elsbeth (kunstenaar) en Roy (gepensioneerd) hebben altijd ruime middenklasse auto’s gereden. Vorig jaar hebben ze hun middenklasse Hyundai ingeleverd en zijn ze overgestapt op Greenwheels. Vrijwel elke week gaan ze een dagdeel op bezoek bij vrienden en regelmatig maken ze lange wandelingen in andere delen van het land, waarvoor ze eens per maand ook de auto pakken (totaal: 3.850 km/jr). Dan kiezen ze soms voor onze Variant stationwagen, want zo af en toe gaan de kleinkinderen mee. Roy en Elsbeth gaan bewust met de trein naar het buitenland op vakantie. In vergelijking met hun eigen auto komen de kosten voor een deelauto op:
|
Eigen auto |
Greenwheels |
Afschrijving |
€ 1.957 |
|
Brandstof |
€ 488 |
|
Onderhoud, apk |
€ 323 |
|
Verzekering |
€ 942 |
|
Wegenbelasting |
€ 864 |
|
Uurkosten |
|
€ 501 |
Kilometerkosten |
|
€ 1.162 |
Totaal p/jr |
€ 4.574 |
€ 1.663 |
Totaal p/mnd |
€ 381 |
€ 139 |
Door voor Greenwheels te kiezen, bespaart het koppel maar liefst € 242 per maand, bijna € 3.000 per jaar. Daarmee is de deelauto 61% goedkoper dan de eigen auto, hoewel de Greenwheels-auto wel kleiner is dan ze gewend zijn. Overigens heeft de verkoop van de Hyundai hen nog een flinke som opgeleverd, een bedrag waarmee ze hun treinvakanties voorlopig prima kunnen bekostigen.
Voordelig én flexibel
Niet alleen als het gaat om de kosten ben je dus snel beter uit met een deelauto, ook wat betreft flexibiliteit is het een betere keuze. Bij Greenwheels kun je namelijk met één account al onze autotypen (stationwagen, compacte stadsauto, elektrische auto, bestelbusje) huren. Handig voor de vakantie, verhuizing, meubels ophalen: noem maar op!
Bereken de kosten van jouw eigen auto en vergelijk met Greenwheels!
Met onze handige tool weet jij meteen hoeveel €€€ jij kunt besparen!
De kosten van autobezit zijn gebaseerd op die van het NIBUD, de ANWB en de huidige brandstofprijs (peildatum (01/2023). Disclaimer: dit zijn globale berekeningen en geen exacte kostenbepalingen. Bij de berekening gaan we uit van 80% gebruik van een stadsauto en 20% van een stationwagen of bestelbus. Meer over onze tarieven.