Greenwheels maakt impact en hoort bij de Inspirerende 40
Tijdens de eerste editie van Impact on the Beach in Scheveningen is de Inspirerende 40 van 2022 bekendgemaakt. Greenwheels is benoemd tot één van de 40 inspirerende organisaties. Het onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders laat zien dat organisaties met een maatschappelijke missie het meest inspireren. We bevinden ons in zeer goed gezelschap van meer inspirerende, duurzame en impactvolle merken met focus op een leefbare samenleving in de toekomst.
23 Van de organisaties uit de 40 zijn aan te merken als Impactorganisatie. In de lijst met de 25 Ones2Watch geldt dat voor allemaal, terwijl ook nog eens 11 van die organisaties het B-Corp certificaat dragen. Nederland roept Too Good to Go voor het vierde jaar op rij uit tot de meest inspirerende organisatie. Daarmee evenaart de organisatie het record van IKEA. Universiteit & Research center Wageningen is de nummer 2, gevolgd door LEGO op positie 3.
De opkomst van impactorganisaties
Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties is voor de dertiende keer uitgevoerd in opdracht van adviesbureau Synergie. Al sinds 2015 is de opkomst van impactorganisaties duidelijk zichtbaar. Organisaties die werken aan een maatschappelijk ideaal en/of het oplossen van een maatschappelijk probleem, hebben de aandacht van Nederlanders. En het zijn zeker niet alleen organisaties die gestart zijn vanuit een ideaal. Ook steeds meer transitieorganisaties inspireren. De meer conventionele, economisch gedreven bedrijven verliezen terrein. Van de in totaal 135 onderzochte organisaties in het hoofdonderzoek, bungelen organisaties als Shell, Amazon, KLM, ABN AMRO en Zalando onderaan.
Pijlers van inspiratie
De Inspirerende 40 heeft zich bewezen als een ‘windvaantje’ voor toekomstig succes. Organisaties die het goed doen in de ‘40’ laten in de jaren daarna vaak een steile groeicurve zien. Voor een positie in de Top-40 dienen organisatie een ‘bekendheidsdrempel’* van 10% te behalen. De Ones2Watch zijn organisaties die wél inspireren, maar die drempel nog niet halen. Inspirerende organisaties scoren goed op vier pijlers die Nederlanders als inspirerend ervaren. De meest belangrijke daarvan is ‘visie op de wereld van morgen’, gevolgd door ‘innovatieve organisatie’, ‘prikkelende relatie’ en ‘next level klantervaring’. Die laatste is niet alleen belangrijk, maar in zekere zin ook voorwaardelijk. Organisaties met een matige klantervaring (product, service, dienst), scoren over het algemeen ook lager op de drie andere pijlers.
Wil je meer weten?
Het onderzoek en het magazine zijn voor iedereen beschikbaar:
Bekijk het hier
*In het onderzoek wordt gevraagd naar de ervaring van respondenten met de organisatie. Bekendheid alleen van naam is onvoldoende om te responderen op een organisatie. Er kan dan ook gesproken worden van ‘ervaringsbereik’ of ‘ervaringsbekendheid’.