Autobezit, -gebruik en -ergernissen: 10 meest opvallende resultaten

 

Ons nieuwste onderzoek (2024) naar autobezit, -gebruik en -ergernissen, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Factsnapp, heeft ons veel nieuwe inzichten gegeven. Zo worden de kosten van autobezit consequent te laag ingeschat en kwamen de grootste irritaties rondom de eigen auto naar boven.

 

Opvallend was ook dat vrijheid, flexibiliteit en gemak juist als voornaamste redenen voor autobezit werden genoemd: factoren die ook bij Greenwheels hoog in het vaandel staan. Lees verder voor de 10 resultaten die er het meest uit sprongen.

 

 

1. Autobezit

Van de ondervraagden heeft 89% een auto aangeschaft, waarvan 74% een benzine- of dieselauto en 15% een hybride of elektrische. 7,5% van de ondervraagden heeft een leaseauto en 11% heeft geen privéauto tot hun beschikking. (Totalen zijn hoger dan 100% omdat ondervraagden meerdere auto’s kunnen hebben.)

 

2. Maximaal € 250 per maand

De grootste groep van de ondervraagden wil maximaal € 250 per maand uitgeven aan een eigen (middenklasse) auto. Dit strookt niet met de werkelijkheid: volgens het Nibud liggen de gemiddelde kosten van een eigen auto tussen de € 340 en € 675,50 per maand. Enkel mannelijke ondervraagden gaven aan meer dan € 750 per maand uit te willen geven aan een eigen auto.

 

3. Niet betalen voor een parkeerplek 

Een parkeervergunning in Nederland kost gemiddeld € 142,60 per jaar. Toch geeft 71% van de ondervraagden aan niets te willen betalen voor een parkeerplaats voor de deur. De op één na grootste groep wil er tot € 100 voor betalen.

 

4. Vrijheid en flexibiliteit

Voor autobezitters zijn een gevoel van vrijheid en flexibiliteit de belangrijkste redenen om een eigen auto te kopen of bezitten. Op de tweede plaats staat gemak.

 

5. 18% wil minder rijden in 2024

Bijna de helft van de ondervraagden wil niet minder gaan rijden in het nieuwe jaar. 30,3% geeft namelijk al aan heel weinig te rijden en dus niet te hoeven minderen. De belangrijkste redenen voor de ondervraagden om wél minder te rijden: hoge kosten, gevolgd door milieu. 16,4% geeft aan wel minder te zouden willen rijden, maar de auto nodig te hebben voor werk.

 

6. Grootste groep wil eigen auto direct op de oprit

Wat is de gewenste afstand van huis tot de auto? Voor de grootste groep (32%) moet de auto direct op de oprit of in de garage staan. Deelauto-gebruikers zouden bereid zijn maximaal 5 minuten te lopen naar een eigen auto, dit is het verst van alle subgroepen.

 

7. Meerderheid zit het liefst alleen in de auto

Maar liefst 62,4% zit het liefst alleen in de auto, en vrouwen rijden liever alleen dan mannen. Dit geldt voor alle autobezitters. Deelauto-gebruikers zitten daarentegen juist het liefst met anderen in de auto.

 

8. Vaste lasten grootste irritatie

Het meest irritant aan het bezitten van een eigen auto, zijn de vaste kosten. De top drie: vaste kosten betalen (21,2%), geen parkeerplek kunnen vinden (20,8%) en naar de garage voor onderhoud (17,6%). ‘Variabele kosten’ komen hier dicht achteraan op de vierde plek (15,4%).

 

9. 4,4% vindt een mooie auto prettig

De auto wordt vaak gezien als statussymbool, en voor 4,4% van de ondervraagden is dit dan ook een belangrijk onderdeel van autobezit. Zij vinden het prettig om in een mooie auto te rijden en dit geeft een gevoel van status.

 

10. Een auto bij gebrek aan OV?

Van de ondervraagden gaf 15% aan te kiezen voor een auto omdat er geen OV of alternatieve vorm van vervoer in de buurt is.